Formazione online, Genitori, Nido, Scuola dell'infanzia
Teatro e intelligenze multiple con Helga Dentale
Prezzo:
25,00 €
Il linguaggio teatrale per valorizzare le intelligenze del bambino, al nido e alla scuola dell’infanzia
Il linguaggio teatrale è un prezioso strumento educativo.
Nei percorsi teatrali da sviluppare in classe, il bambino è protagonista attivo dell’apprendimento e dell’atto creativo, è co-costruttore insieme all’insegnante/educatore di un’esperienza espressiva densa di significati. Parole, pensieri, gesti corporei e segni grafici nascono autonomamente nel percorso laboratoriale. Il bambino esprime idee e pensieri, condivide emozioni e narrazioni, è autore di azioni creative. Questo teatro, strutturato a misura di bambino attraverso il Metodo Teatro in Gioco®, può diventare strumento per individuare, rintracciare e valorizzare le intelligenze dei bambini.
Grazie alla teoria delle intelligenze multiple di Howard Gardner, sappiamo di essere dotati di diverse intelligenze e il linguaggio teatrale è un mediatore didattico che ci consente di esplorarle e svilupparle: le attività teatrali proposte nel presente webinar sono connesse con l’intelligenza del corpo (corporeo-cinestetica), l’intelligenza logico-matematica, l’intelligenza naturalistica, l’intelligenza emotiva.
Gardner definisce le varie intelligenze “modalità diverse per conoscere il mondo”. Il gioco teatrale è strumento per esplorare il linguaggio non verbale e sviluppare autoconsapevolezza del sé corporeo; per sviluppare il senso numerico; per potenziare il piacere di esplorare i fenomeni e gli elementi naturali; per imparare a nominare, riconoscere ed esternare le emozioni.
Le fiabe interattive e i giochi teatrali sono terreno di gioco e scoperta per delineare un ricco percorso, formulato per lavorare sui vari campi d’esperienza. Il bambino che sperimenta e si sperimenta in un tale percorso si confronta con giochi e attività teatrali che stimolano capacità logiche, creative, narrative, espressive, relazionali.
Non si tratta di “insegnare a recitare” ma di utilizzare il teatro, con la sua ricchezza di linguaggi e forme, per creare un humus educativo in grado di coinvolgere tutti i bambini e di valorizzare le differenti risorse individuali. Nel webinar i partecipanti sperimenteranno direttamente le proposte per i bambini, per delineare un percorso in classe ricco di fiabe e giochi teatrali.
27 marzo 2025 dalle 18 alle 20. E’ possibile partecipare SOLO IN DIRETTA
Il corso si svolge online su Zoom. NON è possibile partecipare in differita.
Educatrici, educatori, coordinatori/trici, insegnanti, genitori, pedagogisti/e e chiunque sia interessato al tema.
Docente per la formazione e ideatrice del Metodo Teatro in Gioco®.
Esperta di pedagogia teatrale e linguaggi espressivi, che utilizza per educare alle emozioni, all’ascolto, all’inclusione, conduce seminari e corsi di formazione a Roma e in altre città.
Autrice di diversi volumi sul teatro e sul suo metodo Teatro in Gioco®.
Il corso si svolge online su Zoom in modalità sincrona. NON E’ POSSIBILE PARTECIPARE IN DIFFERITA, IL CORSO NON VIENE REGISTRATO.
Non sono previsti ECM.
La quota PROMOZIONALE di partecipazione vale per l’accesso di una persona. Se desiderate acquistare più accessi al corso, potete inviare una mail di richiesta a segreteria@percorsiformativi06.it
Non sono previste scontistiche per questo webinar.
Il corso è pagabile con carta docente, bonifico o carta di credito ed è possibile selezionare in sede di checkout la modalità di pagamento.
Questa modalità consente alle persone con epilessia di utilizzare il sito Web in modo sicuro eliminando il rischio di convulsioni derivanti da animazioni lampeggianti o lampeggianti e combinazioni di colori rischiose.
Modalità non vedenti
Migliora la grafica del sito web
Questa modalità regola il sito Web per la comodità degli utenti con disabilità visive come vista degradante, visione a tunnel, cataratta, glaucoma e altri.
Modalità di disabilità cognitiva
Aiuta a concentrarsi su contenuti specifici
Questa modalità fornisce diverse opzioni assistive per aiutare gli utenti con disabilità cognitive come dislessia, autismo, CVA e altri, a concentrarsi più facilmente sugli elementi essenziali del sito web.
Modalità amichevole ADHD
Riduce le distrazioni e migliora la concentrazione
Questa modalità aiuta gli utenti con ADHD e disturbi del neurosviluppo a leggere, navigare e concentrarsi più facilmente sugli elementi principali del sito web, riducendo significativamente le distrazioni.
Modalità Cecità
Consente l'utilizzo del sito con il tuo screen-reader
Questa modalità configura il sito Web in modo che sia compatibile con screen reader come JAWS, NVDA, VoiceOver e TalkBack. Uno screen-reader è un software per utenti non vedenti che viene installato su un computer e uno smartphone e i siti Web devono essere compatibili con esso.
Dizionario online
Esperienza leggibile
Ridimensionamento del contenuto
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Lente di ingrandimento del testo
Carattere leggibile
Amichevole per la dislessia
Evidenzia i titoli
Evidenzia collegamenti
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Altezza della linea
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Spaziatura del carattere
Predefinito
Allineato a sinistra
Allineato al Centro
Allineato a destra
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Contrasto leggero
Monocromo
Alto contrasto
Alta saturazione
Bassa saturazione
Regola i colori del testo
Regola i colori del titolo
Regola i colori di sfondo
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Suoni muti
Nascondi immagini
Tastiera virtuale
Guida alla lettura
Fermare le animazioni
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Evidenziare al passaggio del mouse
Evidenzia Messa a fuoco
Grande cursore scuro
Grande cursore luminoso
Lettura cognitiva
Tasti di navigazione
Navigazione vocale
Accessibility Statement
percorsiformativi06.it
24/11/2024
Compliance status
We firmly believe that the internet should be available and accessible to anyone, and are committed to providing a website that is accessible to the widest possible audience,
regardless of circumstance and ability.
To fulfill this, we aim to adhere as strictly as possible to the World Wide Web Consortium’s (W3C) Web Content Accessibility Guidelines 2.1 (WCAG 2.1) at the AA level.
These guidelines explain how to make web content accessible to people with a wide array of disabilities. Complying with those guidelines helps us ensure that the website is accessible
to all people: blind people, people with motor impairments, visual impairment, cognitive disabilities, and more.
This website utilizes various technologies that are meant to make it as accessible as possible at all times. We utilize an accessibility interface that allows persons with specific
disabilities to adjust the website’s UI (user interface) and design it to their personal needs.
Additionally, the website utilizes an AI-based application that runs in the background and optimizes its accessibility level constantly. This application remediates the website’s HTML,
adapts Its functionality and behavior for screen-readers used by the blind users, and for keyboard functions used by individuals with motor impairments.
If you’ve found a malfunction or have ideas for improvement, we’ll be happy to hear from you. You can reach out to the website’s operators by using the following email
Screen-reader and keyboard navigation
Our website implements the ARIA attributes (Accessible Rich Internet Applications) technique, alongside various different behavioral changes, to ensure blind users visiting with
screen-readers are able to read, comprehend, and enjoy the website’s functions. As soon as a user with a screen-reader enters your site, they immediately receive
a prompt to enter the Screen-Reader Profile so they can browse and operate your site effectively. Here’s how our website covers some of the most important screen-reader requirements,
alongside console screenshots of code examples:
Screen-reader optimization: we run a background process that learns the website’s components from top to bottom, to ensure ongoing compliance even when updating the website.
In this process, we provide screen-readers with meaningful data using the ARIA set of attributes. For example, we provide accurate form labels;
descriptions for actionable icons (social media icons, search icons, cart icons, etc.); validation guidance for form inputs; element roles such as buttons, menus, modal dialogues (popups),
and others. Additionally, the background process scans all the website’s images and provides an accurate and meaningful image-object-recognition-based description as an ALT (alternate text) tag
for images that are not described. It will also extract texts that are embedded within the image, using an OCR (optical character recognition) technology.
To turn on screen-reader adjustments at any time, users need only to press the Alt+1 keyboard combination. Screen-reader users also get automatic announcements to turn the Screen-reader mode on
as soon as they enter the website.
These adjustments are compatible with all popular screen readers, including JAWS and NVDA.
Keyboard navigation optimization: The background process also adjusts the website’s HTML, and adds various behaviors using JavaScript code to make the website operable by the keyboard. This includes the ability to navigate the website using the Tab and Shift+Tab keys, operate dropdowns with the arrow keys, close them with Esc, trigger buttons and links using the Enter key, navigate between radio and checkbox elements using the arrow keys, and fill them in with the Spacebar or Enter key.Additionally, keyboard users will find quick-navigation and content-skip menus, available at any time by clicking Alt+1, or as the first elements of the site while navigating with the keyboard. The background process also handles triggered popups by moving the keyboard focus towards them as soon as they appear, and not allow the focus drift outside it.
Users can also use shortcuts such as “M” (menus), “H” (headings), “F” (forms), “B” (buttons), and “G” (graphics) to jump to specific elements.
Disability profiles supported in our website
Epilepsy Safe Mode: this profile enables people with epilepsy to use the website safely by eliminating the risk of seizures that result from flashing or blinking animations and risky color combinations.
Visually Impaired Mode: this mode adjusts the website for the convenience of users with visual impairments such as Degrading Eyesight, Tunnel Vision, Cataract, Glaucoma, and others.
Cognitive Disability Mode: this mode provides different assistive options to help users with cognitive impairments such as Dyslexia, Autism, CVA, and others, to focus on the essential elements of the website more easily.
ADHD Friendly Mode: this mode helps users with ADHD and Neurodevelopmental disorders to read, browse, and focus on the main website elements more easily while significantly reducing distractions.
Blindness Mode: this mode configures the website to be compatible with screen-readers such as JAWS, NVDA, VoiceOver, and TalkBack. A screen-reader is software for blind users that is installed on a computer and smartphone, and websites must be compatible with it.
Keyboard Navigation Profile (Motor-Impaired): this profile enables motor-impaired persons to operate the website using the keyboard Tab, Shift+Tab, and the Enter keys. Users can also use shortcuts such as “M” (menus), “H” (headings), “F” (forms), “B” (buttons), and “G” (graphics) to jump to specific elements.
Additional UI, design, and readability adjustments
Font adjustments – users, can increase and decrease its size, change its family (type), adjust the spacing, alignment, line height, and more.
Color adjustments – users can select various color contrast profiles such as light, dark, inverted, and monochrome. Additionally, users can swap color schemes of titles, texts, and backgrounds, with over seven different coloring options.
Animations – person with epilepsy can stop all running animations with the click of a button. Animations controlled by the interface include videos, GIFs, and CSS flashing transitions.
Content highlighting – users can choose to emphasize important elements such as links and titles. They can also choose to highlight focused or hovered elements only.
Audio muting – users with hearing devices may experience headaches or other issues due to automatic audio playing. This option lets users mute the entire website instantly.
Cognitive disorders – we utilize a search engine that is linked to Wikipedia and Wiktionary, allowing people with cognitive disorders to decipher meanings of phrases, initials, slang, and others.
Additional functions – we provide users the option to change cursor color and size, use a printing mode, enable a virtual keyboard, and many other functions.
Browser and assistive technology compatibility
We aim to support the widest array of browsers and assistive technologies as possible, so our users can choose the best fitting tools for them, with as few limitations as possible. Therefore, we have worked very hard to be able to support all major systems that comprise over 95% of the user market share including Google Chrome, Mozilla Firefox, Apple Safari, Opera and Microsoft Edge, JAWS and NVDA (screen readers).
Notes, comments, and feedback
Despite our very best efforts to allow anybody to adjust the website to their needs. There may still be pages or sections that are not fully accessible, are in the process of becoming accessible, or are lacking an adequate technological solution to make them accessible. Still, we are continually improving our accessibility, adding, updating and improving its options and features, and developing and adopting new technologies. All this is meant to reach the optimal level of accessibility, following technological advancements. For any assistance, please reach out to